MA.10.12

BRUSSELEIR VAN’T JOÊR 2018 & BRUSSELEIR VÈ ET LEIVE

BRUSSELEIR VAN’T JOÊR 2018
ANNE TERESA DE KEERSMAEKER

be.brusseleir heeft Anne Teresa verkozen tot Brusseles Van’t Joêr 2018 omwille van…

 > haar uitgesproken liefde voor de stad Brussel

> omdat Brussel voor Anne één van haar voorname inspiratiebronnen en tevens biotoop is voor haar artistieke en professionele creaties.

haar bijdrage om via de scène als ambassadeur de stad internationaal op de kaart te zetten en mede daardoor draagt zij bij aan de positieve uitstraling van Brussel

> haar werk jonge mensen en studenten dichter bij de hoofdstad brengt

> haar bezigheden stimuleren én realiseren samenwerkingen met andere Brusselse organisaties

> haar bijdrage tot gemeenschapsvorming en haar bezigheden

> haar ontzettend grote culturele en artistieke verdienste

Hoe zegt men in het Brussels ‘Oui, bien sûr’? … ‘Ah non, peut-être.’

 Eerst en vooral: grote dank voor deze prijs.

 Een tijdje geleden heb ik ergens reclame voor de stad Mechelen gezien, waarin mijn naam werd vernoemd, als Mechelse. Maar Brussel is mijn stad – ik ben opgegroeid in Wemmel, aan de rand van Brussel, zoals Johan Verminnen en Nicole & Hugo.

Mijn grootmoeder, die in 1875 geboren is, vertelde me dat ze op het Emile Bockstaelplein in Laken nog had gezien hoe ze met tweespannen aan het ploegen waren. Mijn tante Marie nam me in de jaren ‘60 mee naar de Rue Neuve, om ‘patékes’ en ‘tomate crevette’ te gaan eten bij Van Bladel. Zij kende alle ‘vendeuses’ van de Innovation en de Bon Marché. Ze zei dan tegen me: “Laat uwen calpin maar hier en doet uw vareuseke aan, want we nemen de tram vanuit Wemmel tot aan het Noordstation. We gaan in de Rue Neuve de soldens doen.” Dat was in de tijd toen het Noordkwartier nog bestond. De tram kwam toe in het hart van die volkse buurt, die later is platgegooid en volgebouwd door de immobiliënmaffia van Vanden Boeynants en Charly De Pauw.In mei 1967 keken we vanop de berg achter het veld, bij Laarbeekbos, naar die enorme rookpluim van de brand in de Innovation.
Ik ging naar de middelbare school in de Moutstraat. Het Maria Boodschaplyceum was de eerste Nederlandstalige meisjesschool, die in 1941 is opgericht.
J’ai suivi des cours de danse chez Anny Flore dans la rue des Chartreux. Je suis tombée amoureuse, ik ben verliefd geworden op Mallemunt. Ik heb heel veel tijd doorgebracht in café Le Coq, ‘où Bruna, la reine du lambada, attrapait un lumbago’. Brussel is de thuishaven van Rosas, en ook het verhaal van P.A.R.T.S. is onlosmakelijk met de stad verbonden.

 Brussel, Bruocsella, Broek-sel: nederzetting bij het moeras, drijfzand, ongrijpbaar, ‘betwixt and between’. Een stad die voor mij altijd zeer moeilijk te vatten is geweest.
Mijn zoon gaf me onlangs een citaat van Herman Teirlinck, die ook een Brusselaar was. Net als hij ben ik één van de Vlamingen die op een gegeven moment echt in Brussel is gaan wonen, op jonge leeftijd; die altijd begaan is geweest met het lot van de kunsten, zowel in Vlaanderen als in Brussel; die ook altijd die moeilijke relatie is aangegaan: hoe tegelijkertijd Vlaming en Brusselaar te zijn zonder dat dat conflictueus wordt. De visie van Teirlinck op Brussel was misschien wel een van een ‘provinciale wereldstad’: een reus met lemen voeten, die boven zijn stand leefde, maar die ook een respectvol mededogen opriep, een moeilijk lief. Ik wil graag afsluiten met dit mooie citaat:

 “Ik dacht aan U, mijn vriend. Ik dacht aan Brussel. Ik dacht aan u en uw onbekende ruimte. Ik dacht met innigheid aan Brussel, de stad van mijn hart, dat woelig gedrang van huizen en mensen, die stenen branding, die hel van strijd en koorts, die hemel van liefde. En, beladen met een vormloze en onverweerbare melancholie, verliet ik het woud om weer te voelen de noodzakelijke hete hardheid der straten.”

Uit: Vlaanderen door de eeuwen heen (1912)

Ik dank u voor deze prijs.

BRUSSELEIR VÈ ET LEIVE
JARI DEMEULEMEESTER

be.brusseleir verkoos Jari Demeulemeester tot Brusseleir vè et leive omwille van…

> zijn uitgesproken liefde voor Brussel en zijn medewerking aan de uitbouw van het sociaal-cultureel leven door zijn inzet in het Brusselse jeugdhuiscircuit, en later professioneel in  de cultuurhuizen Beursschouwburg en Ancienne Belgique en via stadsfestivals als Mallemunt en Boterhammen in het Park. Hij trok via Engelse en Amerikaanse acts een jong publiek aan, maar zorgde er ook voor dat zij in contact kwamen met muzikaal erfgoed.

> zijn jarenlange inzet voor artistieke expressie in het Nederlands in al zijn registers, van de standaardvariant tot de  Brusselse streektaal. Hij ontwikkelde talloze plekken en projecten waar over generaties heen muzikanten, auteurs en componisten werden aangemoedigd om het brede repertoire verder te exploreren en nieuw publiek aan te boren, vooral in de eigen taal, maar zonder exclusieve voor andere talen. Hij ontwikkelde ondermeer het project Tram 33, waarbij hij het repertoire van Jacques Brel in een aantal wereldtalen én het Nederlands liet vertolken.

> zijn inzet voor versterking van een open en uitnodigende Vlaamse Gemeenschap in een context van verfransing en mondialisering., waarmee hij de blik van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel voedde en verruimde.

> zijn gepassioneerde belangstelling voor alle muzikale uitingen in eigen en mondiaal territorium.

> zijn grote verdienste om met doortastendheid en vastberadenheid de Ancienne Belgique uit te bouwen tot een concertplek die nationaal en mondiaal fel geroemd wordt

DATUM MAANDAG 10.12